
SC0041AU Page 1 

CHRISTIAN ASSEMBLIES INTERNATIONAL 
P.O. BOX 888 

COFFS HARBOUR N.S.W. 2450 
AUSTRALIA 

Category C   Sheet 0041/0409 

 
 
 
 
 

NATIONAL GEOGRAPHIC 
and the 

STONE AGE SWINDLE 
 

by IAN TAYLOR 
author of "In the Minds of Men" 

 
The latest in a series of swindles concerning the 
evolution of man has recently been exposed by the 
European press. This article reports details not likely 
to be announced in the popular press and shows that 
the pattern for this type of deception has been con-
sistent over this past century. 

The adventure began in 1971 when a hunter named 
Dafal reported the discovery of a Stone Age tribe of 
men, women and children living in the thick rain-forest 
of Mindanao, an island of the Philippines in south-east 
Asia. Dafal had informed Manuel Elizalde, the 
Presidential assistant on National Minorities under the 
then Marcos government. "Manda" Elizalde had in 
turn contacted National Geographic magazine in 
Washington with an offer of exclusive rights to the 
story of the century where a deputation from this age 
would meet with men still living in the Stone Age. 

The prospects were considered significant enough to 
engage the attention of NBC television, by which the 
event could be brought to the US television audience 
rather than confined to the National Geographic 
readership. For his part in the deal, Elizalde was 
assured of a prominent place in this historic venture, 
and he confidently expected that the kudos would 
raise him above a rather minor governmental post. In 
any case, there was the $50,000 that NBC had paid 
him for exclusive rights. 

So it was that in December, 1971, the North American 
television audience was treated to a unique jungle 
meeting between the Presidential assistant and some 
naked dwellers of the Stone Age. The National 
Geographic special, "The Last Tribes of Mindanao," 
will have been fixed in the memories of millions of 
viewers. However, the story needed a follow-up, 
because up to this point the meeting had simply been 
in the jungle, and no one actually knew where or how 
these Tasaday people lived. 

It was left to Dafal to gain the confidence of the tribe 
chief named Balayem, who eventually took his new-
found friend to the tribe's cave deep in the jungle. But 

the tricky question was, "How do you get the National 
Geographic and NBC team to the cave?" The thick 
jungle and uneven terrain made it totally impossible to 
cut a landing strip for a plane, or even a helicopter. 
Besides, as Elizalde explained, the entire territory 
must be protected against loggers who would come 
and exploit the forest once there was a foothold. 

It was decided to send in a small party headed by 
Dafal, who would build a temporary landing pad for 
the reporters on top of a tall tree near the Tasadays' 
cave. Very soon a stick and rattan platform was 
precariously lashed to the top of a truncated tree. 
Seventy-five feet below lay the jungle floor, so steeply 
sloped that it was only just able to support mature 
trees. 

The Alouette 3 helicopter hovered while its passen-
gers climbed down on to the platform, and on down 
the tree. This was the strange doorway in time by 
which the adventurers made their exit from the Space 
Age, and passed into the Stone Age to meet those 
whom "evolution" had supposedly left behind. They 
were met by Balayem, who led them to the cave. Here 
they spent two days filming life in the Stone Age. 

The Tasaday people, naked except for a slim genital 
pouch for the men and a grass skirt for the women, 
lived off the jungle. They knew nothing of agriculture. 
They had stone axes like the oldest tools of the 
European Palaeolithic and they had learned to use 
the fire drill, a device from pre-history. By whirling a 
wooden rod back and forth between a man's palms, a 
spark could be nursed into flame with dried threads of 
vegetable fibre. 

PROPHECY 
Working through two interpreters, fragments of 
information emerged. There were 24 in the tribe; they 
all had names; half the men had wives, but there were 
not enough women for the others; they did not share 
wives. They had lived in the cave for as long as they 
could remember and their ancestors had lived there 
before them. Strangely, they remembered a prophecy



Category C "NATIONAL GEOGRAPHIC AND THE STONE AGE SWINDLE"  

SC0041AU Page 2 

from their ancestors which told of an outsider who 
would come and love and protect them, and lead 
them out of darkness. That saviour was recognised in 
the person of "Manda" Elizalde. 

Although there were no professional anthropologists 
on the team of reporters, it was agreed by all that 
quite contrary to some scholars' beliefs, these 
Tasaday people were not innately murderous as our 
hominid ancestors supposedly were. They were gen-
tle and affectionate. However, apart from this one 
fact, every other expectation of what Stone Age man 
was like seemed to have been wonderfully fulfilled. 
Clearly, the tribe needed to be protected if they were 
to learn to deal with a dominant Westernised Christian 
culture. Accordingly, President Marcos himself later 
declared the entire territory a reservation, off-limits to 
outsiders. 

The story was duly reported in the August 1972 issue 
of the National Geographic magazine (142:218) and 
gave spectacular visual reinforcement of the textbook 
descriptions of the Stone Age, all in glorious 
Kodachrome. Darwin's ascent of man had once more 
been confirmed, and not a word more was heard of 
the Tasaday people - until April 1986. 

At the fall of the Marcos government early in 1986, 
the truth about the Stone Age tribe began to leak out. 
A Swiss journalist, Oswald Iten, investigated the affair 
and reported it in the Swiss newspaper Neue 
Zuercher Zeitung (84:77). The three-page story 
appeared in the weekend issue of April 12-13 under 
the banner headline "Steinzeitschwindel" - or "Stone-
Age Swindle". It was indeed a swindle. Both National 
Geographic and the NBC television network had been 
taken in hook, line and sinker by the "gentle 
Tasadays". 

It turned out that the masterminds were Elizalde, 
whose motive was self-aggrandisement, and Dafal the 
"hunter", who saw an opportunity to make some easy 
money. Dafal and the other Manubo Blit people - 
Tasaday was an invented name - lived in the village 
on the other side of the hill from the cave. They were 

slash-and-burn farmers who lived a free and easy life, 
with a little hunting, more for fun than for necessity. Of 
course, they wore clothes like anyone else, and 
Oswald Iten's newspaper photos show some of the 
wives wearing rather trendy Levi shirts. 

The caper had involved just two or three families who 
were persuaded, at first somewhat reluctantly, to 
remove their clothes and act like Stone Age people - 
living in the cave for a couple of days for the benefit of 
the American visitors. It had been necessary to 
rehearse with stone axes and the fire drill a little 
beforehand, and the most difficult part was to adopt 
the vacant stare of the Stone-Ager, "as human 
intelligence was just beginning to emerge"! As the 
National Geographic photos show, they managed this 
part of the act quite skilfully. The business with the 
helicopter and landing platform was ingenious, and 
allowed the visitors to be taken to the cave without 
becoming aware of the pathways and village on the 
other side of the hill. Of course, the interpreters were 
in on the swindle, while the 'prophecy' was felt to be a 
nice touch giving the affair an attractive sense of 
mystery. 

With their extraordinary efficiency, Reuters wire 
service carried the news of the hoax to every major 
newspaper on April 13, the day the story broke in the 
Swiss newspaper. The following day was a 'no news' 
day, but on April 15 the US bombing of Libya 
occupied the news media's attention. As far as this 
author has been able to determine, no North 
American newspaper picked up this juicy news scoop 
on April 14 or since, with the result that the public has 
been left with the lie.* 

CONFESSION? 
Certainly, it must be an embarrassing moment for 
National Geographic, and one would hope that they 
would make a full confession to their readers - but 
that expectation has a pious ring to it. The European 
news media, perhaps less concerned with National 
Geographic's sensibilities, have somewhat gleefully 
carried the story. 

 



Category C "NATIONAL GEOGRAPHIC AND THE STONE AGE SWINDLE"  

SC0041AU Page 3 

Just how is it that National Geographic, having highly 
qualified - perhaps over-qualified - editors and some 
of the world's best photographers, were taken in by 
this hoax? The answer, in a word, is preconception. 
National Geographic is so totally committed to the 
theory of evolution, and the evolution of man 
particularly, that the Tasaday story, which appeared to 
support the theory, was picked up and reported 
uncritically. 

It may well be that Elizalde was fully aware of this 
gullibility and turned it to his advantage. After all, the 
European and Japanese press are equally willing to 
pay well for the rights to a good story, but the 
Germans are too thorough and the Japanese do not 
have as deep a commitment to evolution as the 
Americans. It was the Japanese who fully reported the 
spectacular catch of a recently living plesiosaur, 
supposedly extinct for 100 million years, in April 1977. 
The Western press, including National Geographic, 
had all the details but did not report this damaging 

counter-evidence for evolution to the public. To the 
Japanese, however, 1977 marked 100 years of 
Japanese scientific discovery. So convinced were 
they by the evidence they had, they chose the 
plesiosaur as discovery of the year, and even used it 
as their national celebration emblem, issuing a special 
postage stamp featuring the creature. 

The Tasaday affair is not the first occasion that the 
West has been taken in by the East. The Margaret 
Mead story is a classic case of a young researcher 
with a preconceived idea who went out to look for 
evidence. Of course, she found it. Her preconception 
was that the Judeo-Christian ethic imposed upon 
adolescents' discovery of sexuality conflicted with a 
natural biological necessity. Going to a culture 
essentially free from the Judeo-Christian influence, 
she questioned a small number of adolescent girls of 
Samoa who quickly caught on to what the American 
visitor wanted to hear. 

The carcass of a recently living creature, caught by Japanese fishermen off the coast of New Zealand in 1977. Most Japanese 
scientists believed it was a plesiosaur, thought extinct by evolutionists for 100 million years. 



Category C "NATIONAL GEOGRAPHIC AND THE STONE AGE SWINDLE"  

SC0041AU Page 4 

They told the 23-year-old Mead the most far-fetched 
stories of a happy society with "free-love under the 
palm trees." None of it was true. The "research" was 
an instant success among those who wanted scientific 
licence for immorality, and the moral standards of 
North American life have steadily declined since. 
Mead published her work in 1926. The truth was only 
disclosed some 50 years later, but by this time it was 
too late - premarital sex is the norm, trial marriages 
are commonplace, and divorce is rampant. 

Anthropology, and specifically the study of man's 
origins, is an exercise in finding evidence to support a 
preconceived idea, but on every occasion there is a 
consistent pattern of deception. The "evidence", such 
as the Tasaday people, or Mead's findings in Samoa, 
are brought forth to the public with great fanfare. 
Years later the truth leaks out. The "evidence" is 
shown to have been a misinterpretation or even an 
outright hoax, but very rarely does this become news 
and the public is left with the lie. When examined 
closely, the entire evolutionary edifice is built upon 
this type of imaginary evidence which has been 
forcefully planted in the public mind. 

A few examples other than the well-known Neander-
thal, Piltdown, and Nebraska frauds will further illus-
trate the point. 

KRAO FARINI: THE MISSING LINK 

This is one of the forgotten pieces of "evidence" 
today, but the pattern of deception conformed pre-
cisely to those already described. This curious case 
was of a rare condition consisting of an abnormal 
development of hair over the whole body of a young 
female. The girl, Krao Farini, was born in Burma. At 
about six years of age she was exhibited at the Royal 
aquarium, London, in 1882. Newspapers gave the 
opinion that this was a case of atavism, or reversion 
to a low ape-like ancestor. The popular Scientific 
American for 1883 (48:247) promoted this view by 
quoting from a German correspondent, but the widely 
circulated English Mechanic - reporting later in 1894 
(60:429) - was more forthright, and titled their article 
'Krao Farini: The Missing Link.' 

The general public had little choice but to believe that 
some kind of living 'missing link' had been discovered 
in the jungles of Burma. The truth of the matter was 
reported in the more obscure pages of the British 
Medical Journal for 1883 (1:28), where it was pointed 
out that it was simply a rare case of hypertrichosis 
universalis. Far from having lived a wild life in the 
jungles, Krao's mother was actually employed at the 
court of the King of Laos, while Krao herself was a 
very intelligent child who became fluent in English, 
French and German. 

CHILDREN BORN WITH A 'TAIL' 

This is a favourite piece of "evidence" which seems to 
be trotted out in the popular press every decade or 
so. The most recent was reported in the North 
American newspapers as "Child born with a tail" in 
May 1982, but the facts were more soberly reported in 
the New England Journal of Medicine (306:1212). 
Even though the medical profession is careful to point 
out that the phenomenon is not a tail and contains no 
bones, but is rather fatty tissue known as a caudal 
appendage, the popular press still prefers to leave the 
impression that an evolutionary throw-back has 
occurred. 

These few examples relate to the origin of man, but 
there are many from other fields in which the popular 
press has uncritically accepted the word of the 
scientist and deceived the public. It should be quickly 
added that not all scientists are deceived. Usually only 
a handful are - those with a particular commitment to 
a preconceived notion. These are deceived first 
before they deceive others, which is a far more 
effective way of convincing others than by deliberate 
deception. Although each case of deception may be 
dismissed as inconsequential, the discerning mind will 
see that the cumulative effect has been highly 
significant. On each occasion the lie has been left in 
the public consciousness as long as possible, so that 
each will overlap and reinforce the next. 

The overall effect - dare we say motive? - has been to 
support and confirm Darwin's ascent of man from 
brutal beginnings. Without having to openly say so, 
the consequences of being led to believe this notion 
are to deny the biblical account of man's Fall from 
noble beginnings. Darwin and the Bible cannot both 
be true. Many professing to be Christians have 
uncritically accepted from television and popular 
magazines the lies upon which Darwin's ascent of 
man is supported. 

It is hoped that the work of Creation Science groups 
will help them to see that by denying the biblical Fall 
of man, they deny the need for Redemption and the 
work of the Redeemer. May we be reminded of the 
words of Jesus, "But whosoever shall deny me before 
men, him will I also deny before my Father which is in 
heaven." (MATT 10:33). 

* Since this article was written, the US television program '60 
Minutes' broadcast a 20-minute exposure of the entire 
swindle (about mid-August 1986). Some newspapers may 
now have picked up the story. 

 
Source: 'Creation Ex-Nihilo', Vol.9, No.1 

 

Japan celebrated 100 years of scientific discovery in 1977 
by issuing a special postage stamp featuring a plesiosaur. 

CHRISTIAN ASSEMBLIES INTERNATIONAL, P.O. BOX 888, COFFS HARBOUR N.S.W. 2450, AUSTRALIA 


